De cel en abís. Topografia urbana

posted in: Exposicions temporals | 0

A l’Arxiu Comarcal de l’Urgell es conserven els Llibres d’Estimes, els més antics són amb data de 1501. Tal i com consta a l’inici del llibre pertanyent al quarter de Falcó, aquests atenen a la gran carència i necessitat de l’erari municipal. Les contribucions dels targarins constituïen una de les principals fonts d’ingressos de les finances municipals, sent aquests llibres l’estri perquè res del que pertocava ingressar a través de contribució es perdés.

El detall de la informació recollida en aquests registres ha permès, en treballs previs, la reconstrucció topogràfica d’algunes parts de la Tàrrega tardomedieval, com són el call jueu i el cementiri.

Aquesta exposició temporal és fruit del treball d’investigació que s’ha dut a terme des del Museu de Tàrrega en col·laboració amb Josep Xavier Muntané Santiveri i Josep Giribet (Calidos.cat). A partir de la informació continguda en les declaracions dels propietaris hem reconstruït les illes de cases, proposant una reconstrucció ideal de la topografia urbana de la Tàrrega tardomedieval sobre un mapa topogràfic actual de la ciutat, posant-se en evidència que el nucli històric de Tàrrrega manté una identitat medieval en la majoria dels immobles que avui conformen els carrers i places de la nostra vila.

En aquesta exposició, a més dels resultats d’aquest treball interdisciplinar, es podran contemplar elements arquitectònics, alguns inèdits, provinents ja sigui d’excavacions arqueològiques o bé del fons del Museu.

Inagurem el dimecres 8 de maig a les 8 del vespre i la podreu veure fins el 30 de juny. Els horaris són: de dilluns a divendres d’11 a 14h i de dijous a diumenge d’11 a 14 i de 19 a 21h.

El dissabte 18 de maig, a dos quarts de nou del vespre i en el marc del Dia Internacional dels Museus, farem una visita guiada a l’exposició amb recorregut pels carrers de la ciutat esmentant curiositats i anècdotes de la Tàrrega de principis de segle XVI

El divendres 31 de maig a les 20.30h, a les Sales Nobles del Museu, presentació el llibre Topografia urbana de Tàrrega. Segles XV, XVI i XXI. Els autors, Josep Muntané, Josep Giribet, Oriol Saula i l’Anna Colet ens explicaran el Making of de la publicació.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *