El collar d’amulets viatja a Paris

El Museu Comarcal de l’Urgell-Tàrrega deixa en préstec temporal el collaret d’Amulets trobat a les fosses comunes de la necròpolis medieval jueva de les Roquetes al Musée d’art et d’histoire du Judaïsme de Paris per la seva exposició temporal Magie. Anges et démons dans la tradition juive. Aquest collaret és una peça excepcional formada per 10 amulets protectors fets amb diferents materials: corall, atzabeja, plata, pasta de vidre i cristall. El portava un infant de curta edat que tenia un problema de salut i que va ser assassinat durant l’assalt al call de Tàrrega de 1348. La peça (amb el núm. de registre MCUT 4467) és sens dubte una de les peces més emblemàtiques de l’exposició permanent Tragèdia al call. Tàrrega 1348 del MCUT, inaugurada el març del 2014.

Le Musée d’Art et d’Histoire du Judaïsme de Paris és un dels museus de més prestigi a nivell internacional per la seva tasca en la difusió i preservació de la història, art i la cultura jueva. El Museu Comarcal de l’Urgell-Tàrrega té una bona relació amb aquest museu gràcies, entre altres aspecte, a la participació del museu de Tàrrega el gener de l’any 2010 al col·loqui internacional Archéologie du judaïsme en France et en Europe, celebrat a Paris i per la participació més recent al X Congrés de l’European Association for Jewish Studies celebrat també a Paris el juliol de 2014. En ambdues ocasions es van presentar els resultats de l’excavació del cementiri jueu medieval targarí.

L’exposició Magie. Anges et démons dans la tradition juive s’inaugura el 4 de març i estarà oberta fins el 28 de juny de 2015. És una exposició inèdita a França i s’espera una gran afluència de visitants interessats per les pràctiques màgiques dins de la tradició jueva.

Aquesta mostra temporal presenta més de 300 obres i documents de col·leccions públiques i privades, provinents de diferents països, que recullen la continuïtat fins els nostres dies de les creences en la màgia.

El fet de que una de les peces jueves més emblemàtiques del MCUT s’exposi en aquesta mostra de caire internacional situa al Museu Comarcal de l’Urgell dins del mapa del patrimoni històric i cultural jueu medieval a escala mundial.