Forjant un sistema artístic. Tàrrega 1875-1965

posted in: Exposicions permanents | 0

La Tàrrega contemporània és una ciutat caracteritzada pel seu dinamisme artístic i cultural, esdevenint un referent del sector a les Terres de Ponent. Aquesta realitat no sorgeix de manera espontània, les seves arrels es remunten al tombant del segle XX, moment en què la ciutat ja presentava clars indicis d’activitat artística.

Fins el darrer terç del segle XX les produccions artístiques es caracteritzen per ser obres altament convencionals, encaixades en les coordenades dels gèneres clàssics com són el paisatge, natura morta i retrat.

És amb l’obtenció del títol de ciutat el 1884, quan es comença a desvetllar la vida cultural, de la mà de la transformació urbana de Tàrrega i del lideratge de la burgesia noucentista. En aquesta línia, l’entitat catalanista Palestra organitza una exposició col·lectiva d’artistes targarins l’any 1933, evidenciant la potència del teixit artístic de la ciutat i esdevenint el desencadenant per la instal·lació de l’Escola d’Arts i Oficis.

La Guerra Civil va suposar un parèntesi en l’activitat artística i cultural de la ciutat, tot i que es va recuperar amb certa rapidesa malgrat el context repressiu i dictatorial. Durant els anys 50 es van celebrar exposicions amb relativa freqüència i Tàrrega fou testimoni dels primers passos d’una nova generació d’artistes, tensant el debat entre tradició i modernitat amb les seves propostes.

Aquest debat va esdevenir fractura a començaments dels anys seixanta, moment d’entrada en contacte de Tàrrega amb l’art abstracte, sent l’exposició del Grup Cogul el desencadenant.

Paral·lelament, en aquesta mateixa època Catalunya experimenta una recuperació de la pràctica de la pintura mural, i Tàrrega no en queda al marge. Diversos representants de la nova fornada d’artistes targarins van jugar un paper important en la renovació d’aquesta disciplina.

El Museu Tàrrega Urgell renova l’exposició instal·lada a la segona planta de Cal Perelló. La nova mostra ofereix un recorregut per la història de l’art de la ciutat entre 1875 i 1965, des de les primeres traces d’activitat artística d’època contemporània fins a l’entrada de l’abstracció, un nou llenguatge que sacsejà el cànon vigent fins aquell moment. L’exposició inclou tant obres de la col·lecció del Museu com dipòsits de col·leccions particulars, que han fet possible traçar una visió panoràmica inèdita de gairebé un segle d’art i de vida artística a la ciutat.