Lluis Trepat. La mirada del demiürg

posted in: Exposicions temporals, Noticies | 0

El dimecres 29 d’abril, a les 8 de vespre, s’inagura l’exposició de pintura Lluis Trepat. La mirada del demiürg.

El treball de Lluís Trepat (Tàrrega, 1925) s’identifica, essencialment, amb la introducció de l’art abstracte en el món artístic de Lleida i comarques durant la segona meitat de la dècada dels cinquanta, com a conseqüència directa de les seves diverses estades a París i del contacte que allí féu amb els “ismes” propis de l’època —llegiu-hi constructivisme, expressionisme abstracte i informalisme.

Integrat al cenacle d’artistes vinculats al Cercle de Belles Arts de Lleida, Trepat és el responsable directe de l’arribada de la segona avantguarda a Lleida —la primera fou la impulsada pel grup de la revista Art en els anys anteriors a la Guerra Civil—, un nou i intens moment de la plàstica lleidatana, que connecta, altre cop, la ciutat amb els debats artístics existents al país. Aquest període s’inicia amb la irrupció de l’abstracció pictòrica sota el guiatge de Lluís Trepat l’any 1956, i es tanca amb la dissolució del Grup Cogul (1964–1965), un nucli d’artistes provinents del paisatgisme de postguerra, per als quals el pintor de Tàrrega, amb la seva concepció informalista de l’art, esdevindrà un clar referent, just abans d’instal·lar-se a Barcelona l’any 1962.

Més enllà de l’abstracció —que en la vida de Lluís Trepat respon a una realitat de molt curta durada—, la seva és una immensa i prolífica trajectòria, de llarg abast, marcada per la coherència vital, amb uns postulats artístics molt personals, en què, per sobre de tot, en destaca una ferma voluntat de comunicació directa amb l’espectador, sense disquisicions intel·lectuals o esteticistes de cap mena, sustentada en la representació d’iconografies clarament identificables i en l’absolut protagonisme del color.

“La mirada del demiürg” pretén mostrar —amb major o menor intensitat— l’esguard de l’artista, del faedor, del mestre i l’artífex que fou Lluís Trepat al llarg de tot el seu dilatat itinerari vital i creatiu; des de les primeres pintures de gitanos fetes a Verdú i Tàrrega durant els anys quaranta, fins a les seves sèries iconogràfiques més conegudes dels anys setanta i vuitanta, a cavall de Barcelona i El Talladell, i que s’insereixen en allò que Roser Trepat va definir, molt encertadament, com a realisme poètic, tendència que l’artista ja no abandonarà fins al moment en què deixa de pintar, l’any 2008. Al bell mig, prop de divuit anys —entre 1951 i 1969— de camí d’anada i tornada de l’abstracció, un abans i un després de les noves formes d’expressió artística, en una ruta que, amb la contemplació i el gaudi de les seves obres, l’espectador pot fer visible de manera molt evident.

L’exposició es podrà veure fins el dia 31 de maig, de dilluns a dimecres d’11h a 14h, dijous i divendres d’11h a 14h i de 19h a 21, dissabtes i diumenges de 12 a 14h i de 19 a 21h.