Descripcions visuals de Tragèdia al Call (II)

Divendres 18 de març, vam realitzar la segona sessió pilot del taller de descripcions visuals amb les companyes de diferents equipaments culturals targarins.

Els exercicis ens consciencien de les manques d’accessibilitat dels nostres equipaments, i fan patent la necessitat de consultar a i col·laborar amb les persones usuàries de descripcions visuals. De nou vam realitzar el taller a l’exposició Tragèdia al call. Tàrrega 1348.

En aquesta ocasió, a les dinàmiques individuals ha sorgit una percepcions repetides de la sala com a íntima, acollidora, recollida, melancòlica, interessant, càlida i tranquil·la, que s’han posat en comú quan hem compartit com sentim la sala.

Tot i que els resultats experimentals d’aquests tallers ens estan ajudant a crear un primer arxiu digital de descripcions, cada cop és més urgent el fet que implicar les persones usuàries de descripcions en el procés de redacció i presa de decisions!! Som lluny encara de l’accés obert.

MCUT 4648

“Capseta amatòria. Làmina molt fina (de llautó) o algun element metàl·lic que presenta una escena en relleu. Es pot veure una dona amb el cabell llarg, arrissat o trenat, amb un vestit llarg que duu un arc a la mà; davant d’ella hi ha un personatge agenollat. D’aquest només es veu part del cap i les cames. La part superior esquerra de la placa està restaurada. Sembla que tota l’escena està emmarcada com si ho veiéssim a través d’una finestra, a la part superior amb decoració de branques amb fulles i a la part inferior hi ha unes lletres. De color verd degut a la pàtina i amb el relleu força marcat.” (Descripció anònima)

MCUT 4467

“Estic davant de la vitrina dels amulets. Com totes les altres, és un quadrat negre d’uns 50x50x50 cm, il·luminat amb llum zenital. Dins s’hi exposen 10 amulets, objectes els quals se’ls hi atribueixen propietats específiques, bona sort, protecció, etc. I que s’acostumen a portar penjades al coll. Jo m’he fixat especialment en la número 6 (estan numerades en un expositor amb forma de mitja lluna amb els extrems a la part superior) aquest amulet és de pedra polida de color negre, amb forma de rectangle d’uns 4 x 2 cm en disposició vertical. A la part superior, hi té sobreposat una peça de metall de plata polida i treballada amb uns dibuixos en baix-relleu que encapsula la peça. Un terç de la seva mida.” (Descripció anònima)

MCUT 1613

“Fragment d’escultura de pedra del qual només tenim el cap. És un cap femení, d’una dona coronada perquè conserva a la part alta del front restes en relleu del que seria una franja de corona. Una corona que porta relleus com d’escuts, i ens fa pensar en una dama noble o en una mare de Déu. Els cabells estan pentinats gràcies a aquesta corona, repartint la ondulada melena a banda i banda de la cara, i sembla que la corona també atrapa el que seria un vel que cobreix el cap i organitza els cabells ondulats. El rostre en si mateix té unes faccions molt simètriques d’ulls ametllats poc rebaixats, un nas prim i estilitzat de narius erosionats. / Les faccions del rostre malgrat que definides hi percebem que han patit impactes i els nas ha perdut el seu volum original. Com part del llavi es troba malmès. La comissura de la boca força petita en proporció a una cara de grans galtes planes i perfil ovalat. / Aquesta escultura té restes d’impactes, segurament de quan es va trencar quedant decapitada per la zona del coll. La part posterior d’aquest cap no té accés per percebre com es resol.” (Descripció anònima)

MCUT 4460

“Collaret d’atzabeja i corall. Collaret format per 8 denes (boles) d’atzabeja una mica més grans que una canica, que alterna amb 10 denes de corall que ha perdut el seu color roig original i ara són de color blanc-os. Les denes d’atzabeja són negres com el carbó i més grans que les de corall de manera que contrasten en mida i color. Originàriament les denes d’atzabeja també tenien el dibuix gravat de forma romboidal pintat amb pa d’or. Ens hem d’imaginar un collar on originàriament domina el color negre i roig, amb un punt de daurat sobre el negre, que fan que sigui una peça molt elegant. A la vegada és una joia amb propietats màgiques protectores.” (Descripció anònima)

MCUT 4479

“Servidora de primera meitat de segle XIV. És un plat fondo que servia per posar al centre de la taula. És un element rodó, fondo i amb motius de color negre i verd. El motiu és floral. El plat és de color crema. El dibuix està mig esborrat perquè no es va poder recuperar tot. / Aquesta peça museística em fa pensar en la forma de viure dels avantpassats, segurament gent benestant.” (Descripció anònima)

El taller ha estat facilitat per l’agent de suport didàctic Àger Pérez Casanovas. Volem agrair per suposat la participació del grup de companyes dels diferents equipaments culturals.

Tàrrega, 18 de març de 2022

Respon a #NotadeVeu 0088 | Saps que és una descriptora visual? Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.