Els Sobies-Càrcer de Tàrrega i la Tàrrega del seu temps

posted in: Exposicions temporals, General | 0

La família Sobíes-Càrcer va ser la principal nissaga targarina dels segles XVII, XVIII, XIX i primer terç del XX. Els Sobies eren la branca familiar, per part materna, del polític i prohom targarí Enric de Càrcer i de Sobies (1852-1921), que fou alcalde de Tàrrega i president de la Diputació de Lleida entre 1899 i 1901 i, abans, diputat provincial a la Diputació de Lleida i vicepresident d’aquesta institució. Enric de Càrcer i de Sobies fou un home il·lustrat, propietari de diferents edificis històrics de la ciutat i promotor d’edificis monumentals d’estil modernista a Tàrrega. Un personatge polític de primer ordre, clau  per a entendre la Tàrrega de finals del segle XIX i principis del segle XX.

Enric de Càrcer fou una persona culte, amant de l’art i la bona literatura, així com partidari del progrés tecnològic, l’ensenyament i la promoció econòmica, a la vegada que conservador, reaccionari, elitista, religiós… un personatge amb la voluntat de manternir els privilegis de les classes altes tradicionals i les jerarquies socials establertes des de feia segles.

Un home ple de contradiccions ja que volia modernitzar una societat ruralitzada, com la Tàrrega de finals del XIX i principis del XX, sense tocar el poder i mecanismes de control públic de les famílies dirigents clàssiques.

L’exposició s’inagurarà el divendres 21 d’abril a les vuit del vespre i es podrà visitar fins el diumenge 4 de juny. L’horari d’obertura és de dilluns a dimecres: de 10h a 14h i de dijous a diumege (i festius): de 10h a 14h i de 19h a 21h.

L’entrada a les exposicions temporals és gratuïta.