TROBADES I PAISATGES. El pintor Joan Vila-Puig a Tàrrega 1934 – 1936

posted in: Exposicions temporals | 0

Les estades de treball per a pintar a la vall del riu Corb, l’Urgell i la Segarra del pintor Joan Vila-Puig (Sant Quirze del Vallès 1890 – Bellaterra 1963) es donaren de manera continuada entre 1927 i 1945. Al seu voltant es teixiren unes sòlides amistats i complicitats professionals, que van propiciar intercanvis culturals, accions creatives i compromisos personals, els quals s’estengueren més enllà d’aquest llarg període.

A través de dues exposicions simultànies, estem activant un exercici de memòria que es fa a través de la col·laboració entre l’Arxiu Comarcal de l’Urgell i el Museu de Tàrrega. Institucions que es reparteixen la tasca d’explicar la relació de Vila-Puig amb Tàrrega a partir dels molts documents que en conservem i d’una selecció de les pintures originals fetes en aquestes comarques. Totes dues són un reflex i el record de la que va ser l’única exposició de Vila-Puig a Tàrrega el maig de 1936.

L’any 1934 s’accentuen els contactes i els intercanvis de Vila-Puig amb el seu grup d’amics de Tàrrega. També és un any important en la trajectòria artística i humana del pintor. Es publica la seva primera monografia escrita pel crític Joan Mates. A l’Exposició Nacional de Madrid se li concedeix la Primera Medalla per a la seva obra “Hivern”.

També la vida cultural de Tàrrega mostra una renovada projecció. El nucli d’artistes vinculat a la ciutat acaba de fer l’exposició d’Art Targarí el 1933. Hi han exposat Àngel Oliveras, Francesc Marsà, Magí Serés, pintors consolidats de la seva generació que seran els que propiciaran el contacte i els intercanvis posteriors amb Vila-Puig. La recent creació de la nova Escola d’Arts i Oficis enriquirà encara més aquest clima d’impuls cultural. I en paral·lel, figures com la de Ramon Novell seran el detonant que des de la premsa local (Crònica Targarina i Acció Comarcal) estendrà la projecció de tot el que es mou creativament. En la reconstrucció d’aquest relat, és essencial l’aportació dels registres que ens ha deixat Ramon Novell, en articles i cartes que amb una cura exquisida ho va teixint i explicant. Serà basant-se en aquest rellevant testimoniatge, que es pot construir el que s’explica en aquestes exposicions.

Sota la mirada i impuls de Ramon Novell es vincula el treball sobre el terreny de Vila-Puig amb els artistes consolidats i alhora es propicia un traspàs als joves pintors. Al voltant d’aquesta trobada es teixeixen unes complicitats que desencadenaran en accions conjuntes de creació artística i d’intercanvis personals fraterns. Això es propiciarà en l’insistent prec al pintor perquè vingui a pintar a Tàrrega, que finalment acceptarà i “que per a complaure als amics i admiradors amb què compta a Tàrrega pintarà algunes teles dels contorns de la nostra volguda ciutat”.

Les accions, les trobades i converses han teixit una sintonia entre la ciutat i el pintor que ha estat franca i entusiasta. La confiança i els acords activats han consolidat una relació que continuarà donant fruits en el futur. Vila-Puig continuarà pintant encara unes temporades en aquests paratges i els amics li insisteixen que faci una exposició important a la ciutat ben aviat. L’activitat frenètica del pintor en aquests anys ho impedeix
i no serà fins a la festa major del maig de 1936 que es podrà realitzar. Tanmateix, l’amistat i estima entre el pintor i el nucli cultural i els habitants de Tàrrega es mantindrà durant tota la seva vida.

Inauguració divendres 10 de novembre a les 18h a l’Arxiu Comarcal de l’Urgell-Tàrrega i seguirà a la Sala d’exposicions del segon pis del Museu. L’exposició es podrà visitar fins el dia 31 de març del 2024 en l’horari habitual del Museu.