L’espai-temps Calafell. Mig segle de fotografia

posted in: Exposicions temporals | 0

El divendres 1 de setembre s’inagura l’exposició que commemora el centenari del naixement de Jaume Calafell i Pifarré (Sant Guim de Freixenet, 1917 – Tàrrega, 1986). Jaume Calafell s’inicia en la fotografia de manera autodidacta mentre treballa de perruquer al seu poble natal durant la dècada de 1930. Aviat canvia de professió i esdevé el fotògraf del poble fins que comença la Guerra Civil i s’incorpora a l’aviació republicana. Quan el conflicte bèl·lic conclou fa el servei militar a Burgos, on obre un estudi de fotografia al mateix temps que n’obre un altre a Tàrrega.

Fou també inventor, amb més d’una trentena de patents, entre els que destaca els visors de mà estereoscòpics Marte. Calafell va ser un gran aficionat al cinema i sobretot durant les dècades de 1940 i de 1950 va filmar molts esdeveniments que van tenir lloc a Tàrrega i en diverses localitats properes.

Sense cap mena de dubte, Jaume Calafell és un dels fotògrafs de referència del segle xx a les comarques de Lleida, documentant molts dels esdeveniments cíclics del seu entorn territorial més proper: festes patronals i populars, fires i concursos, a més de retratista i de fer reportatges socials, sobretot casaments. Utilitzava diversos formats fotogràfics i suports (plàstic i vidre). En el cas dels retrats, gairebé tots els negatius eren manipulats per tal d’afavorir l’aspecte de la persona exposada al seu objectiu. A banda d’aquests retocs gairebé sistemàtics dels retrats, cal esmentar els “efectes especials” susceptibles d’aplicar-s’hi complementàriament, els quals implicaven fotomuntatges que feien aparèixer persones ja difuntes en fotografies en què originalment no hi eren.

L’exposició es podrà veure fins el diumenge 22 d’octubre, de dilluns a diumenge de 10 a 14h i de dijous a diumenge també de 19 a 21h.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *