Engeguem els tallers de descripcions visuals de Tragèdia al Call!

Com a part del programa Museu i Cura, engeguem avui les sessions de descripcions visuals de les peces de Tragèdia al call. Tàrrega 1348. L’objectiu d’aquesta acció és fer més accessible la col·lecció del Museu  amb un conjunt de pràctiques que fan la información visual accesible a través del discurs. Amb experiències d’aprenentatge no-visual compartit i experiment proposats per Georgina Kleege, elaborem descripcions visuals que vagin més enllà d’una llista de condicions. Per això, volem una accessibilitat des del plaer i que tingui sempre present que quan escrivim una descripció visual el que busquem és connectar amb persones de la nostra comunitat a través del Museu.

Iniciem aquestes proves pilot conscients que cal una tasca d’apropament a les entitats i comunitats que més utilitzen les descripcions visuals – persones cegues, amb lesions cerebrals, neurodivergents – ja que cal fer-les part del procés d’elaboració i retroalimentació de les descripcions.

De moment, compartim les descripcions de la primera prova pilot d’aquest taller, realitzat tot aprofitant la cloenda del programa de joves en pràctiques de Garantia Juvenil de l’Ajuntament de Tàrrega. Quatre de les participants en el programa han elaborat descripcions visuals de peces de Tragèdia al Call, que compartim a continuació.

Element: MCUT 4467 (7)

“Es un colgante de primeros metales – plata y bronce – de forma de palma abierta. Con un gancho de cadena, el metal del gancho está oxidado pero la palma y los dedos aún tienen el color de plata.” (Descripció anònima)

Element: MCUT 4487

“Plat de cuina parcialment restaurat, amb la base blanca queden restes del que era el disseny del plat. Es veuen lleugeres línies blaves que es creuen al centre dibuixant una creu i als extrems oposats al centre, es dibuixen quatre fulles. De fons, es dedueix una sanefa de color marró, repetida en els diferents quarts del plat. Les vores del plat original, és a dir, els trossos no restaurats, estan escapçats. Damunt la sanefa, s’intueixen les parts del plat trencades.” (Descripció anònima)

Element: MCUT 4651

“Rebutjos artesanals de la última vitrina de l’exposició. Tanquen la mostra aquests pedaços d’os tallat i polit. Es tracta de tres formes verticals cilíndriques amb forma d’obelisc en miniatura. Dues d’elles estan molt fragmentades. Són com unes ruïnes. Polides i lluents, de color os desgastat. La seva verticalitat els hi dona certa monumentalitat i, tot i ser rebutjos, estan il·luminats com joies o obres d’art, al mateix nivell que la resta de peces.” (Descrit per Àger Pérez Casanovas)

Element: MCUT 4662

“Anell. Un peça rodona, amb un cercle que envolta el dit de la mà. Abans se’ls hi donava als emperadors, reis i persones de la cúpula. Després de segles, aquest anell (o semblants) depèn de les cultures o religions se’ls hi dona quan la persona acaba els estudis secundaris ‘llicenciatura, grau universitari…’ amb el segell o logo de la identitat. També podem fer referència a l’anell de casament. Això succeeix quan dues persones contrauen matrimoni i aquest porta encriptat els noms o data, o alguna dada important per les dues persones. És un anell amb una escriptura o figura encriptada en la part superior. Que avui en dia, podem anar a una joiera per fer-nos un amb una encriptació.” (Descrit per Ariana López Lucas)

El taller ha estat facilitat per l’agent de suport didàctic Àger Pérez Casanovas. Volem agrair també a Manel Solé de la Solana la disposició a realitzar l’activitat i per suposat la participació del grup de noies de Garantia Juvenil.

El Museu continuarà realitzant tallers de descripcions visuals amb el teixit local per obtenir un dipòsit digital de múltiples perspectives sobre la col·lecció i per apostar per l’accés obert.

Tàrrega, 15 de març de 2022