Vestir la moda

A les col·leccions dels museus lleidatans s’hi conserven diferents peces d’indumentària, principalment dels segles XVIII, XIX i XX, que permeten veure, a través del vestuari de la població, el procés de canvi social i econòmic que es va viure a Europa en aquella època.

Són objectes conservats per les famílies com a béns preuats que han passat de generació en generació i que finalment han arribat, a través de donacions, als museus de cada territori. Aquesta exposició, produïda per la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran, pretén donar a conèixer un moment de canvi en la indumentària que és clau per entendre com ens vestim avui en dia.

La Revolució Francesa (1789-1799) i la Revolució Industrial foren els dos processos que van marcar un abans i un després, provocant el desenvolupament de nous sistemes de producció i comerç. Un dels sectors que va sofrir transformacions importants va ser el de la indústria tèxtil pels canvis en els processos d’elaboració, abans artesanals i ara mecànics. Al nostre país també es va patir aquest canvi, al mateix nivell que a Anglaterra o França, que foren els centres més influents. Mostra d’això és que el 1767 a Catalunya es va crear la primera fàbrica d’indianes, teixit de cotó estampat per una sola cara. Les terres lleidatanes, des del Pirineu fins a la Plana, no van quedar fora d’aquest procés i lentament es va anar implantant la moda tal i com la coneixem avui en dia. El procés però va ser lent i desigual.

En aquesta exposició s’exhibeixen una seixantena de peces dels segles XVIII, XIX i inicis del XX que procedeixen dels fons del Museu de la Noguera (Balaguer), del Museu Comarcal de l’Urgell  (Tàrrega), del Museu Comarcal de Cervera (Cervera), del Museu de Lleida: diocesà i comarcal (Lleida) i de l’Ecomuseu de les valls d’Àneu (Esterri d’Àneu). S’hi poden veure des de peces de roba quotidianes fins a vestits de mudar, vestits de cerimònia i també complements. La mostra es complementa amb imatges i reproduccions d’obres d’art del museu d’Art Jaume Morera de Lleida en les quals es pot observar l’evolució en la manera de vestir a través de l’art i la fotografia.

L’exposició compta amb proposta didàctica destinades als alumnes de primària i pels de secundària i ESO.

L’exposició es podrà veure al Museu Comarcal de l’Urgell-Tàrrega, del 28 de gener al 19 de març. L’horari és de dilluns a dimecres d’11 a 14h, de dijous a diumenge d’11 a 14h i de 19 a 21h. L’entrada és gratuïta.